HaTelit asfalttihalkeamien hillitsemiseksi
Liikenne ja lämpötilanvaihtelut laittavat teiden asfalttipäällysteet lujille ja aiheuttavat aikaa myöten halkeamia. Niiden syntymistä ehkäisee tehokkaasti HaTelit-asfalttilujiteverkko – nyt myös lasikuitupohjaisena.
Liikenne ja lämpötilanvaihtelut aiheuttavat asfalttiin halkeamia, jotka vähitellen läpäisevät koko päällysteen. Tavallinen uudelleenpäällystys ei vaikuta alemmissa kerroksissa jo oleviin halkeamiin, vaan ne alkavat kasvaa kohti uuden päällysteen pintaa. Sen seurauksena korjattu päällyste halkeilee pian uudestaan.
HaTelit-asfalttilujiteverkko kerää, siirtää ja tasoittaa asfaltissa esiintyviä vetojännityksiä laajalle alueelle, mikä parantaa koko rakenteen lujuutta. Asfaltin urautuminen pienenee, sen kuormitettavuus ja kestävyys paranevat.
HaTelit säästää moninkertaisesti siihen investoidun rahan. Kun heijastushalkeamia ei helposti synny, elinkaarikustannukset ja ekologiset haittavaikutukset pienenevät. Samalla päällysteen käyttöikä pitenee. HaTelit-asfalttilujiteverkko voidaan jyrsiä ja kierrättää, eikä se haittaa uudelleenpäällystystyötä.
Polyesterista tai lasikuidusta
HaTelit C -asfalttilujiteverkko valmistetaan kemiallisesti kestävästä polyesteriverkosta, johon on kiinnitetty ohut polypropeenista valmistettu kuitukangas helpottamaan asennustyötä.
– Polyesteriverkon ja kuitukankaan päälle sivelty bitumikerros parantaa HaTelitin tartuntaa verkon ala- ja yläpuolisen asfalttikerrosten kanssa. Lisäksi se suojaa asfalttiverkkoa asennustyön aikaisilta vaurioilta, sanoo HaTelit-asfalttilujiteverkkoja valmistavan Huesker Syntehetics GmbH:n aluejohtaja Bernd Thesseling.
Yksittäisten halkeamien korjauksiin ja pieniin asennuskohteisiin sopii HaTelit BL. Siinä polyesteriverkkoon on laminoitu bitumikalvo. Polyvinyylialkoholista valmistettu HaTelit XP tarjoaa taipuisana asfalttilujiteverkkona hyvät venymäominaisuudet ja kemiallisen kestävyyden.
Myös suoraan betonilaattojen päälle ennen asfaltointia asennettavaksi suunniteltu SamiGrid valmistetaan polyvinyylialkoholista.
Tuoteperheen uutuus on lasikuidusta valmistettu HaTelit G -asfalttilujiteverkko.
– Perusteellisen tutkimustyön ja kokeilujen myötä onnistuimme yhdistämään ainutlaatuisen – yli 60 % bitumia sisältävän päällysteemme – lasikuituun, Thesseling toteaa.
– Lasikuitu on edullinen ja luja, mutta luonteeltaan hauras materiaali. HaTelit-tuoteperheelle ominaisen bitumipinnoitteen ansiosta HaTelit G kestää hyvin asentamisen aikaisia vaurioita. Ei kuitenkaan aivan yhtä hyvin kuin kalliimpi HaTelit C, arvioi Kaitoksen tekninen päällikkö Perttu Juntunen.
Asennus on helppo homma
HaTelit asennetaan aina kahden asfalttikerroksen väliin Alustan pitää olla puhdas, kuiva ja tasainen. Siinä ei saa olla yli 10 mm:n uurteita eikä pinnassa irtokappaleita. Rulla levitetään manuaalisesti tai koneellisesti. Rullan alkupää kiinnitetään naulaamalla. Lujitekaistat limitetään rullan poikittaissuunnassa vähintään 150 mm ja rullan pituussuunnassa 250 mm.
Viemärien ja kansien kohdat voidaan muotoilla vaikkapa puukolla.
Asfalttilujiteverkon päällä saa liikennöidä, kun suojaava asfalttikerros on asennettu. Päällystäminen pitää tehdä viipymättä asfalttilujiteverkon asennuksen jälkeen.
HaTelit-asfalttiverkkojen tekniset tiedot
HaTelit® C | HaTelit® XP | HaTelit® G | HaTelit® BL | SamiGrid® | |
Murtovenymä | < 12 % | < 6 % | < 3 % | < 12 % | < 6 % |
Vetolujuus | 50 kN/m | 50 kN/m | 50 kN/m, 100 kN/m | 50 kN/m | 50 kN/m |
Päällysteen bitumipitoisuus | > 60 % | > 60 % | > 60 % | > 60 % | > 60 % |
Vetolujuus asennus- vauriotestin jälkeen (DIN EN ISO 10722) |
> 90 % | > 90 % | > 90 % | > 90 % | > 90 % |
Vaurioituneen näytteen vetolujuuden suhde alkuperäiseen vetolujuuteen |
> 80 % >40 kN/m |
> 80 % >40 kN/m |
> 60 % >30 kN/m >60 kN/m |
> 80 % >40 kN/m |
|
Materiaali | Polyesteri | PVA | Lasikuitu | Polyesteri | PVA |
Leikattavuus | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä |
Rullan pituus | 150 m | 150 m | 100 m | 15 m | 100 m |
Rullan leveys | 5 m asti | 5 m asti | 5 m asti | 1 m | 5 m asti |
Aukkokoko | 4 cm | 4 cm | 3 cm | 4 cm | 4 cm |
Mittavasti maailmalla
Saksalainen Huesker kehitti HaTelitasfalttilujiteverkon jo 1970-luvun alussa. HaTelitin käytöstä onkin kertynyt kokemuksia ympäri maailmaa ja erilaisissa ilmasto-olosuhteissa kymmenien miljoonien neliökilometrien alalta. Asennuskohteet vaihtelevat pikkuteistä moottoriteihin ja lentoasemien kiitoratoihin.
HaTelitin käyttökohteita
• Halkeilleet uudelleen päällystettävät tiet ja kadut
• Uudet asfalttipäällysteet routivilla ja herkästi painuvilla alueilla
• Raskaasti kuormitetut kentät, varasto- ja lastausalueet sekä lentokentät
• Tien levennysten rajakohdat
• Kaapeli- ja putkikaivantojen uudelleenpäällystykset
Teksti: Vesa Ville Mattila
Kuvat: Kaitos Oy