Länsiväylän optimoitu kiertotie
Espoon Hannuksenpellon kohdalla Länsiväylä koukkaa kiertotien kautta. Kiertotien toteutuksessa käytettiin Stabilenkalujitekangasta.
Länsiväylän kupeeseen Espoon Hannukseen nousee lähivuosina runsaan 10 hehtaarin alueelle autoilun liikekeskus. Sitä silmällä pitäen Espoon kaupunki aloitti kesällä 2016 Länsiväylän alittavan uuden katuyhteyden rakentamisen.
Katuyhteyden ja siihen sisältyvän sillan rakennustöiden vuoksi Länsiväylän kulku siirrettiin kiertotielle. Päivittäin kymmenet tuhannet autot – joukossa runsaasti raskasta kalustoa – käyttävät näillä näkymin ensi kesään asti 400 metriä pitkää kiertotietä, jossa on kolme kaistaa kumpaankin suuntaan.
– Jotta kiertotiestä saadaan alusta alkaen riittävän kestävä, täytyy sen suunnittelussa kiinnittää huomiota liikenteen määrään ja pohjan olosuhteisiin. Toki tutkimme tarkasti myös erilaisten ratkaisujen kustannuksia, sanoo Skanska Infra Oy:n työnjohtaja Aleksi Järvinen.
Täydellisen kiertotien optimointi
Kiertotien toteutuksessa tärkeimpiä seikkoihin kuuluvat stabiliteetin varmistaminen ja painumien ehkäiseminen.
– Sillan ja Länsiväylän kohdalla on pehmeää savikkoa. Pohjavettä löytyy liki pintaa ja Länsiväylä on perustettu puupaaluille, taustoittaa kiertotien geoteknisestä suunnittelusta vastanneen insinööritoimisto Pohjatekniikka Oy:n toimitusjohtaja Seppo Rämö.
Länsiväylän kiertotiessä käytetään vastapenkereitä ja Stabilenkalujitekangasta, jonka päälle laitettiin louhekerroksia.
– Länsiväylän tasauksen vuoksi pyrimme toteuttamaan kiertotien rakenteet mahdollisimman matalina. Niiden ansiosta hyvin pehmeää savea ei tarvinnut vahvistaa. Tarvitsimme kuitenkin hyvän lujitteen tasoittamaan penkasta ja liikennekuormasta tulevat liikkeet sekä pitämään vastapengerratkaisun kohtuullisissa mitoissa, muistuttaa Skanska Infran geoasiantuntija Tarmo Tarkkio.
– Sanoisin ratkaisua kiertotien optimoinniksi.
Tuttu ja tunnustettu tuote
Tarkkion mukaan eri puolilla maailmaa toimivat Skanskan infrarakennusyksiköt jakavat kokemuksiaan ja tietojaan parhaista tuotteista. Tässä tietoverkossa Stabilenka tunnetaan hyvin.
Myös Rämö kehuu Stabilenkaa.
– Kustannustehokas, luja ja tehokkaasti maakerroksia eristävä tuote, joka on käyttökelpoinen myös erilaisten työsiltojen ja telineiden rakenteissa, Rämö kiteyttää.
Teksti: Vesa Ville Mattila
Kuvat: Matti Vuohelainen
Korkealaatuinen kangas maan lujittamiseen
Stabilenka on pituussuuntaan polyesteristä ja poikkisuuntaan polyamidista tai polyesteristä kudottu lujitekangas.
Polyesterilangan jäykkyyden ja patentoidun kudontaprosessin ansiosta suuretkaan kuormat eivät paljon venytä Stabilenkaa. Myös sen viruma jää hyvin pieneksi.
Ominaisuuksiensa vuoksi Stabilenka sopii erinomaisesti monenlaisiin käyttökohteisiin, esimerkiksi lujitemaarakenteisiin ja lietealtaiden peittämiseen. Toimivuutensa Stabilenka on todistanut jo tuhansissa projekteissa.
Stabilenkaa valmistetaan 10 standardiversiota, joiden lujuus kankaan pääkuormitussuunnassa on jopa 1000 kN/m. Erikoismalleja tehdään tilauksesta.
Stabilenkan valtit:
- Suuri vetolujuus yhdistettynä pieneen muodonmuutokseen.
- Pieni viruma.
- Kestää hyvin mikro-organismeja sekä kemiallisia ja fyysisiä kuormituksia.
- Erottaa myös rakennekerroksia.
Kaitoksen tuote Länsiväylän kiertotiessä:
Lujitekangas Stabilenka 150/150, noin 10 000 m2
Teksti: Vesa Ville Mattila
Kuva: Kaitos Oy/Perttu Juntunen